Bio

Kay Sleking (1968) heeft zijn wortels in zowel Nederland als Kenia. Hij groeide echter op in een buitenwijk van Amsterdam, de Bijlmer. Al op jonge leeftijd tekende en musiceerde hij.  Na een korte lerarenopleiding aan de HvA volgde hij een avondopleiding aan de Grafische School en werkte daarna een aantal jaren bij een grafisch ontwerpbureau.

Toch trok de muziek zijn aandacht en startte hij de bachelor studie klassieke gitaar aan het Conservatorium van Amsterdam. Na een jaar vervolgde hij zijn studie aan het Rotterdams Conservatorium vanwege de mogelijkheid om naast klassieke muziek ook Argentijnse tango en Braziliaanse muziek te studeren. Na het behalen van zijn bachelor diploma vervolgde hij zijn studie in de master, waarvoor hij regelmatig naar Berlijn en Argentinië reisde. Na zijn laatste recital ontving hij de talent-aanmoedigingsprijs en kreeg hij een aanstelling aangeboden als hoofdvakdocent aan Codarts (Conservatorium Rotterdam). Sindsdien treedt internationaal op in verschillende ensembles en orkesten en geeft workshops en masterclasses.

Kay Sleking besloot om naast musiceren de beeldende kunst weer op te pakken. Zijn tentoonstelling Expansie, is een overzicht van een inspirerend jaar; een reis naar verschillende manieren van uitdrukken. De vogels en seascapes die hij schildert staan voor ruimtelijkheid, dynamiek en verstilling. Gebaseerd op de Wadden. Het staat echter voor elke plaats in de wereld waar zeeën, meren, ruimte en vogels te vinden zijn. Ze kunnen ook dienen als metafoor voor het verlangen naar nieuwe horizonten.

Een bezoeker van de tentoonstelling Expansie zei: “Dynamische stilte. Zoals de meeuwen in de lucht “hangen”; oneindig stil en toch bewegend ”. Een andere beschrijving: “Wow, ze zien eruit alsof ze het canvas onmiddellijk kunnen verlaten, maar blijven om redenen van vriendelijkheid tegenover de toeschouwer.”

Naast vrij werk schildert Kay in opdracht. Zijn schilderijen worden gekocht door kunstliefhebbers uit diverse landen van de wereld; van de Bahamas, Modena, Keulen, Amsterdam, Parijs tot Zurich.

Bij beide grote internationale galeries Singulart en Saatchi wordt hij besproken als getalenteerde en investeerbare kunstenaar met internationale bekendheid.

Zijn tentoonstelling Expansie is te zien geweest in Galerie OpWest (Terschelling), Xanten en Keulen (Duitsland), de Oranjekerk (Amsterdam) en 1900 (Amsterdam). Zijn werk zou deze zomer te zien zijn geweest in Leeuwarden, maar dat is uitgesteld ivm de Corona pandemie.

Een bezoeker van de tentoonstelling Expansie zei: “Dynamische stilte. Zoals de meeuwen in de lucht “hangen”; oneindig stil en toch bewegend ”. Een andere beschrijving: “Wow, ze zien eruit alsof ze het canvas onmiddellijk kunnen verlaten, maar blijven om redenen van vriendelijkheid tegenover de toeschouwer.”

Bij beide grote internationale galeries Singulart en Saatchi wordt hij besproken als getalenteerde en investeerbare kunstenaar met internationale bekendheid.

Kay combineert zijn uitmuntende techniek met diepgaande muzikaliteit en swing.

Muziek

SOLO

Kay combineert zijn uitmuntende techniek met diepgaande muzikaliteit en swing. Aangekomen op dit punt van zijn carrière strekt hij de grenzen op van zijn muzikale bagage en gebruikt dat voor solistisch spel, waarin hij invloeden gebruikt van klassiek, minimal, jazz en tango in zijn composities. Naast gitaar speelt hij contrabas en bandoneon, maar het accent ligt op de gitaar. In het theaterprogramma Nocturnal Stories gebruikt hij alle drie instrumenten om zijn verhaal te vertellen.

TANGOJAZZ LAND

In 2017 heeft Kay, samen met Sieta Keizer, TangoJazz Land opgericht. TangoJazz Land is een productiehuis waar verschillende disciplines samenkomen en van waaruit nieuwe bewegingen ontstaan. TangoJazz Land begon met de maandelijkse TangoJazz Club El Elegante, een avond met tango en jazz musici in een authentieke nachtclub downtown Amsterdam. In 2018 kwamen daar wekelijkse concerten bij met singer-song writers, poetry & spoken word, jazz, tango, klassiek en latin. In 2019 zijn de TangoJazz avonden verhuist naar het iconische Café Americain aan het Leidseplein op vrijdagavond en zijn er twee-maandelijkse TangoJazz avonden gehouden in Hotel Lloyd, met het TangoJazz Orchestra El Elegante.

Onder TangoJazz Land valt ook het theaterconcert Friese Poëzie & Argentijnse Tango, waarmee Kay Sleking met Sieta Keizer de afgelopen jaren in diverse theaters heeft gestaan in binnen en buitenland. Het is een intieme voorstelling waarin traditionele tango en nieuwe composities worden vertolkt in het Fries door Sieta, met begeleiding en solo’s van Kay op gitaar en bandoneon.

“Als beeldend kunstenaar en multi-instrumentalist schept Kay een dynamische wereld van ruimtelijkheid en verstilling”.

“Ik ben gecharmeerd door de veelzijdigheid van Kay. Kleurig musiceren en muzikaal schilderen. Veel talent en vlijt in één persoon. Blessings!”

Blog

CONCERTEN EN FESTIVALS

Sinds begin jaren negentig treedt Sleking met verschillende musici op in concertzalen in binnen- en buitenland. Hij was onder meer te horen in Het Concertgebouw en De Kleine Komedie (Amsterdam), De Doelen (Rotterdam), Music Sacrum (Arnhem) en theaters van Maastricht tot Friesland. Hij speelde op het Ullapool Guitar Festival in Schotland, het Healdsburg Guitar Festival in San Francisco, het Festival de Fénétrange in Frankrijk, de Historische Stadshalle Wuppertal, en theaters in Berlijn, Keulen, Zurich, Parijs, Finland.

CD’S

In 2006 kwam zijn solo-cd Guitarra Y Tango uit, met traditionele tango’s in nieuwe arrangementen. Met bandoneonist Victor Hugo nam hij de CD Valdarno op met o.a. nieuwe composities. Met Guitarras Tango nam hij de CD Flor de Lino op, met allemaal eigen arrangementen. Met Martin de Ruiter nam hij Tango Noche op, een bloemlezing van de Argentijnse tango voor bandoneon en gitaar. Op de nieuwe CD van tangozanger Omar Mollo speelt hij contrabas. Met Sieta Keizer nam hij een EP op van Friese Poëzie & Argentijnse Tango en hij speelde mee op verschillende CD’s van collega’s.

De eerstvolgende CD zal bestaan uit eigen composities voor solo gitaar.